Practice Blog

To share practice related stories, create connections and engage readers in the amazing diversity of dietitian experiences.


Les Diététistes en mission agissent d’une façon innovatrice pour améliorer l’environnement alimentaire dans leur communauté!

Melissa Couture-Leger, a dietitian from Moncton, explains how a group of driven dietitians worked together with their municipality to drive policy change. 


MC-HS.JPGMélissa Couture-Léger occupe présentement un poste de diététiste en nutrition clinique au Centre hospitalier universitaire Dr-Georges-L.-Dumont à Moncton, N.-B. Elle a entrepris ses études post-secondaires en nutrition à l’Université de Moncton. Passionnée et très engagée, Mélissa Couture-Léger est aussi une agente de  changement. Comme diététiste et comme mère de trois enfants, elle est préoccupée par le fléau de l’obésité au Nouveau-Brunswick et par la problématique de la malbouffe dans les environnements alimentaires de sa communauté.  Elle a donc décidé de passer à l’action en mettant sur pied, il y a quelques années, Diététistes en mission, un regroupement revendiquant pour des environnements sains dans la région du Grand Moncton. 
 
Melissa Leger Couture currently works as a clinical dietitian at Dr. Georges-L.-Dumont University Hospital Centre in Moncton, NB. She did her post-secondary studies in nutrition at the University of Moncton. Melissa is a passionate and commitment agent of change. As a dietitian and mother of three children, she is concerned about the burden of obesity in New Brunswick and the issue of junk food availability in the environments of her community. A few years ago, Melissa decided to take action by launching “Dietitians on a mission,” a group that advocates for healthy food environments in the Moncton areas. You can reach Melissa by email at melissa.couture@vitalitenb.ca

  

Note: A translated version of ​Mélissa's post follows.

C’est en 2011 que j’ai décidé de mettre des efforts publiquement en me rendant visible en tant que diététiste pour aider la population locale à faire de meilleurs choix alimentaires.  Après avoir travaillé plusieurs années en tant que clinicienne, j’ai réalisé à quel point l’obésité  touchait une grande partie de ma clientèle et qu’il était temps d’agir dans ma communauté pour prévenir ce fléau au lieu de le traiter!!  En effet, même si de nombreux efforts d’éducation sont effectués de notre part, le marketing, l’accessibilité et la disponibilité des aliments non sains à coût moindre (vs aliments santé), qui sont en grande partie responsables de cette obésité, viennent à l’encontre de nos efforts d’éducation.  Un individu a davantage de difficulté à se motiver pour faire un choix sain lorsque le prix et la disponibilité de ces aliments va à l’encontre des recommandations.

DietitiansMissionMoncton.jpg
 
Selon Statistique Canada, près de 63% des adultes et 24% des jeunes  souffre d’obésité et d’embonpoint au NB. L’obésité contribue grandement au développement de maladies chroniques, qui à leurs tour coûtes près de 30 billions annuellement au système de santé canadien. Ces statistiques sont très alarmantes!!
 
Quelques diététistes professionnelles passionnées (Gina McGraw, Lynn Gaudet et Stéphanie Ward) de la région de Moncton ont  ainsi décidé de me joindre et d’agir d’une façon INNOVATRICE pour faire une différence dans notre communauté! Au courant des années quelques diététistes se sont aussi jointes à notre groupe comme Véronique Surette, Danielle Robichaud, Laura Brennan et Émilie Leblanc.
Le groupe "Diététistes en mission" a ainsi vu le jour en octobre 2011 afin de créer et d’encourager des environnements alimentaires sains, par l’entremise de revendications dans la communauté du Grand Moncton.  Les membres, soit des diététistes immatriculées, y participent en tant que bénévoles soit à l’extérieure des heures régulière de leur emploi.
 
Notre mission consiste à:
 

- Conscientiser la communauté sur différentes problématiques d’actualité en nutrition et sur l’importance d’une saine alimentation.
-  Renforcir le rôle des diététistes professionnelles dans la communauté pour créer un climat de confiance.
-  Influencer et renforcir certaines politiques reliées à l’alimentation/nutrition de la population
 
Au courant des dernières années, nous avons rencontré des journalistes ainsi que des conseillers provinciaux et municipaux afin d’augmenter notre visibilité et d’entreprendre des négociations pour faire avancer diverses initiatives dans le but d’améliorer l’environnement alimentaire dans le Grand Moncton.

RD-on-a-mission.JPGVoici un aperçu des initiatives réalisées au courant des dernières années :
 
Rencontrer des politiciens provinciaux (2012)
Revendiquer sur le besoins de taxer les boissons sucrées mais ce projet n’était pas une priorité pour la province à ce moment
 
Rencontrer des politiciens municipaux (2012-2015)
Augmenter notre visibilité ainsi que créer un comité consultatif afin d’établir des politiques d’environnements alimentaires sains
 
Dialogue communautaire (échange avec organismes, réseautage) (2014)

Les diététistes en mission, en collaboration avec la Coalition poids, ont célébrées les succès de ceux qui ont réussi à créer des environnements alimentaires sains dans leurs municipalités par l’entremise de six témoignages intéressants:

• Le Conseil de la santé
La Coalition sur la problématique du poids (Anne-Marie Morel, Dt.p)
• Le programme Mango
• Le réseau des cafétéria communautaire
• L’initiative de la cantine de l’arena de Memramcook)
• Initiative du menu santé à l’Université du Nouveau-Brunswick,
 
Voici les priorités qui en sont ressortis
« Améliorer l’offre alimentaire et l’accès aux aliments sains
dans les parcs, les événements municipaux et les installations sportives-récréatives  et limiter l’implantation de restaurants rapides près des écoles»
 
**Avec ce dialogue communautaire, il a été convenu qu’un comité sera créé au courant des prochaines années en collaboration avec la ville de Moncton.
 
-Montage vidéo pour améliorer l’environnement alimentaire dans les événements municipaux (2015):
 
Le 15 août 2015, les diététistes en mission se sont rendues à la fête du quartier de la rue St-Georges avec un vélo-réfrigérateur rempli d'aliments nutritifs pour distribuer au public.  Le groupe a interviewé une vingtaine d’individus et recueilli leurs opinions face aux réalités de l'accessibilité alimentaire dans les événements municipaux.  Un montage vidéo a ainsi été développé et présenté à la réunion publique du conseil de ville de Moncton en dans le but d'engager les conseiller à agir pour améliorer l’environnement alimentaire dans les événements municipaux.   Les résultats de ce montage vidéo démontrent bien que le public demande lui aussi à avoir accès à des aliments sains lors d'événements municipaux. Ces vidéo sont accessibles sur notre page « Facebook ».

news-paper-article.JPG
 
-Limiter l’implantation de restaurants rapides près des écoles (2016)

En juin dernier,  Mélissa Couture-Léger, Gina McGraw et Tanya Morais, membres et supporteur du groupe Diététistes en mission, se sont associées au « Héros du cœur » pour parcourir le NB en vélo soit une initiative qui s’est déroulée sur cinq jours afin de sensibiliser la communauté sur la nécessité d’une politique face au zonage alimentaire scolaire.  Le grand défi des Héros du cœur veut offrir aux jeunes néobrunswickois des opportunités pour prendre soin de leur santé et de leur mieux-être et se veut plus que jamais, un projet mobilisateur et rassembleur pour les communautés du NB.

Le groupe a aussi engagé un jeune participant pour recueillir des témoignages de la part d’élèves, de parents et de personnel scolaire sur leur perception de leur environnement alimentaire et de l’utilité d’une politique de zonage scolaire. Un montage vidéo sera ainsi réalisé par le jeune Francois Poirier et présenté au conseil municipal de la ville de Moncton, et diffusé sur les médias sociaux. Ce montage sera utilisé pour conscientiser et sensibiliser la communauté sur la nécessité de limiter l'implantation de restaurations rapides près des écoles.

Nous espérons ainsi que les résultats de nos efforts soutiendront la nécessité d'agir face à l'implantation de politiques d'environnements alimentaires sains dans les événements municipaux, les parcs et les installations sportives-récréatives de même qu’autour des écoles. Les municipalités occupent un rôle stratégique dans la prévention de l'obésité; problématique frappante au NB.Nous réalisons qu’il est temps d’agir d’une façon innovatrice et stimulante pour encourager des changements de comportements collectifs.  Avec le support des conseillers municipaux et le vouloir des Diététistes en mission, je crois fortement que nous pouvons faire une différence pour assurer des environnements alimentaires plus sains auprès de notre communauté!!

-----

“Dietitians on a Mission” take innovative action to improve the food environment in their community

Melissa Couture-Leger, a dietitian from Moncton, explains how a group of driven dietitians worked together with their municipality to drive policy change. 


In 2011, I decided to go public in a big way, making myself visible as a dietitian to help people in my community make better food choices. After several years working as a clinician, I realized just how many of my clients were touched by obesity and it was time for me to take action in my community to prevent this problem instead of treating it.
 
Despite the many education initiatives we lead, marketing as well as the availability and affordability of unhealthy foods, which are in large part responsible for obesity, overshadow our efforts. Motivation to make a healthy choice is more difficult for an individual when the price and availability of unhealthy foods nudge them in the opposite direction.
 
According to Statistics Canada, close to 63% of adults and 24% of youth have obesity or are overweight in New Brunswick. Obesity greatly contributes to the development of chronic disease, which costs the Canadian health care system close to 30 billion dollars per year. These statistics are very alarming!

DietitiansMissionMoncton-(1).jpg
 
A few passionate dietitians, Gina McGraw, Lynn Gaudet, and Stéphanie Ward, from the Moncton region decided to join me to take innovative action to make a difference in our community! Since then, a few other dietitians joined our group including Véronique Surette, Danielle Robichaud, Laura Brennan, and Émilie Leblanc.
 
The group Diététistes en Mission (Dietitians on a Mission) was launched in October 2011 to create and encourage healthy food environments, through advocacy in the Greater Moncton Community. The members of the group, all dietitians, participate as volunteers outside their regular work hours.
 
Our mission:
  • Raise awareness in the community about various issues in nutrition and the importance of a healthy diet.
  • Reinforce the role of dietitians in the community.
  • Influence and reinforce certain policies related to food and nutrition in the population.
 
Over the last few years, we have met with journalists, as well as provincial and municipal councillors, to increase our visibility and to begin discussions to advance various initiatives with the goal of improving the food environment in Greater Moncton.RD-on-a-mission-(1).JPG
 
Here is a snapshot of initiatives realized in recent years:
 
  • Met provincial politicians (2012)
    • To demand a tax on sugar sweetened beverages.
    • This project was not a priority for the province at the time.
  • Met with municipal politicians (2012-2015)
    • To increase our visibility and create an advisory committee to establish a healthy eating environments policy.
  • Community dialogue (with organizations, networking)
 
In October 2014, the Diététistes en Mission in collaboration with the Quebec Coalition on Weight-Related Problems, threw an event that celebrated the successes of those who have been able to create healthy food environments in their municipalities. During the event, six engaging testimonies were shared from successful initiatives:
 
The New Brunswick Health Council
• The Coalition on Weight Related Problems (Anne-Marie Morel, Dt.p)
• The Mango Program
• The Community Cafeteria Network  
• The Canteen Initative at the Memramcook arena
• Healthy Menu Initiative at the University of New Brunswick
 
The priority issue that emerged is to improve the food offerings and access to healthy foods in parks, at city events, and at sport and recreation facilities and limit the establishment of fast-food restaurants near schools.
 
With this community dialogue, it was agreed that a committee would be created in the coming years in collaboration with the town of Moncton. Over the past two years, we have also worked on two other initiatives:
 
  1. A video to improve the food environment at municipal events (2015)
 
On August 15, 2015, the Diététistes en Mission traveled to the festival district of St. George Street with a “fridge-bike” filled with nutritious food to distribute to the public. The group interviewed twenty individuals and collected their views in light of the realities of food accessibility at municipal events.
 
The clips were edited together into a video and presented to the public at a meeting of Moncton City Council in order to engage them to act to improve the food environment at municipal events. This video demonstrated that the public would also like to have access to healthy food at municipal events. These videos are available on our Facebook page or YouTube.
 
  1. We worked to limit the establishment of fast-food restaurants close to schools (2016)
Last June, Mélissa Couture-Léger, Gina McGraw, and Tanya Morais, members and supports of the group Diététistes en Mission, joined with “Héros du Coeur” to ride around New Brunswick by bike. This initiative lasts five days and aims to raise awareness in the community of the necessity of a policy to address the school food zone. The “grand défi des Héros du Coeur” aimed to offer young New Brunswickers opportunities to take care of their health and wellness, and more than anything, it was a project to mobilize and bring together communities in New Brunswick.

news-paper-article-(1).JPG

The group also engaged a young participant to collect stories from the students, parents, and school personnel on their perceptions of their food environment and the usefulness of a school food zone policy. A video was created by the student, Francois Poirier, and presented to the Moncton municipal council and shared on social media. This video will be useful to raise awareness and show the community why it is necessary to limit the establishment of fast-food restaurants close to schools.

Overall, we are hoping that the results of our efforts will support the needs to create some policies related to supporting healthier food environments during municipal events, in parks, and at recreational facilities and around the schools areas.

Municipalities play a strategic role in the prevention of obesity, a staggering problem in New Brunswick. We realize that it’s time to react in an innovative and engaging manger to encourage changes in our collective behaviours. With the support of municipal counsellors and the desire of “Diététistes en Mission,” I strongly believe that we can make a difference to ensure healthier food environments for our communities!
 ------------------------------------------------------------------------------------------
Editor’s note: I love the “Diététistes en Mission” concept! It is amazing to see a group of passionate dietitians volunteering to be involved in an initiative like this. The demand for accessible and affordable healthy food is increasing and municipalities supporting this is so important to the health of Canadaians. Way to go Diététistes en Mission!  I can’t wait to see what you do next.
 
Do you have comments or questions for Melissa or the Diététistes en Mission team? Leave them below! 

 
  1. Great work Melissa and dietitians of Diététistes en Mission! Thanks for sharing this inspiring story of RDs working to practically improve the health of their communities.

Leave a Reply



 Security code

Want to subscribe?

To subscribe to the blog with your DC account, please log in here

Login

If you do not have an DC account, click Subscribe

Subscribe

Recent Posts

Tags

Tweet Tweet